EXERCISES TO DEVELOP LISTENING COMPREHENSION IN NON-SPANISH SPEAKING STUDENTS IN THE ELAM PREPARATORY COURSE.

Authors

  • Yaritza Cintras González Escuela Latinoamericana de Medcina
  • GUADALUPE GARCÍA GONZÁLEZ
  • GRETTER LARA DÍAZ
  • NANCY I CASTILLO MAURI
  • SOL INÉS MILIÁN DÍAZ

Keywords:

Palabras clave: comprensión auditiva, Curso Preparatorio, no hispanohablantes

Abstract

ABSTRACT Objective: To propose exercises that contribute to the development of listening comprehension in students of the ELAM Preparatory Course. Materials and Methods: Various theoretical, empirical, and statistical methods were used. The preparation of an observation guide, as well as the survey and the entrance pedagogical test administered to 25 students of the Preparatory Course were important as a diagnostic of the initial state. Thirteen exercises were created, and the final pedagogical test was administered to verify their effectiveness in developing listening comprehension. Results: The exercises were offered with a flexible, interdisciplinary, and contextualized approach, aimed at improving the teaching and learning process of Spanish as a foreign language, based on a comprehensive psychopedagogical diagnosis and the systematization of the authors' accumulated experiences, which were assessed in educational practice. Conclusions: The proposed exercises contributed significantly to the development of students' listening comprehension skills, as an essential aspect of their training as future medical students and healthcare professionals, from a cognitive, communicative, and sociocultural perspective. Keywords: listening comprehension, Preparatory Course, non-Spanish speakers

References

1. Abdurrahman HI. El lenguaje como instrumento social(Internet). 2020.(citado: febrero2022)Disponible en: https//www.researchgate.net/publication/358199837.pdf.

2. Lynch T. La comunicación en las clases de lenguas (Internet). 1997. Oxford: Oxford UniversityPress.

3. Padrón L. El tratamiento del léxico en la clase de comprensión auditiva con fines profesional pedagógico en estudiantes no hispanohablantes.Disponible en Boletín electrónico de lengua, literatura y educación 2017 La Habana: consultado en may 2020.

4. Carreté M. La comprensión auditiva en los manuales de ELE para niños. 2015.Universidad de Barcelona.

5. Rost M. Teaching and Researching Listening Internet 2016.Disponible http://www.routledge.com/9781032487908.

6. Consejo E. Marco Común Europeo de Referencia 2022.

7. Pulido D.et al. Algunas reflexiones teórico-prácticas en torno a una didáctica desarrolladora de lenguas extranjeras, para la formación de profesionales 2016. Estados Unidos Mexicanos: Editora UNISANT.

8. Roméu A. El enfoque cognitivo comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura 2007. Ciudad de la Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

9. Deler G. La propuesta de acciones, ejercicios, tareas, actividades y contenidos como resultados científicos en la investigación pedagógica 2007. UCPEJV. Ciudad de La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.

10. Vandergrift y Goh. Teaching and learning second language listening: Metacognition in action 2022.Disponible https://www.researchgate.net/publication/287271541.

11. Battle citado en Wagner. La comprensión auditiva en español como lengua extranjera y el desarrollo de la competencia interaccional 2020.

12. Kraus N . Of Sound Mind: How Our Brain Constructs a Meaningful Sonic World 202.

13. Siegel J. Exploring L2 Listening Instruction:Examinations of Practice 2021

14. Padrón L. El tratamiento del léxico en la clase de comprensión auditiva con fines profesional pedagógico en estudiantes no hispanohablantes. Disponible en Boletín electrónico de lengua, literatura y educación 2017. La Habana: consultado en may 2020.

15. Mengzhe S. citado en El desarrollo de la comprensión auditiva en los estudiantes de tercer año de la Licenciatura en Español para No Hispanohablantes 2022. Disponible https://accesoabierto.uh.cu/s/scriptorium/item/2151763.

16. Galán R. Comprensión auditiva: evaluación y aprendizaje 2015. Disponible https://doi.org/10.28928/revistaiztapalapa/792015/atc2/galanvelezrm

Published

2025-10-06

How to Cite

1.
Cintras González Y, GARCÍA GONZÁLEZ G, LARA DÍAZ G, CASTILLO MAURI NI, MILIÁN DÍAZ SI. EXERCISES TO DEVELOP LISTENING COMPREHENSION IN NON-SPANISH SPEAKING STUDENTS IN THE ELAM PREPARATORY COURSE. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2025 Oct. 6 [cited 2025 Oct. 10];20(2 (55). Available from: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1790

Issue

Section

Artículos Originales